ارتقاع سلامت جسمی ، روحی و روانی

عقاید و باورهایی که در ما احساسات منفی ایجاد می کنند. عموما افسرد ساز و اضطراب زا هستند. مهمترین این خطاهای شناختی را طی چند روز آینده مرور می کنیم  و در مورد مقابله با آنها می نویسیم :

۱-نتیجه گیری شتاب زده

الف) ذهن خوانی: بدون شواهد کافی فکر می کنید می دانید دیگران به چه فکر می کنند و مدرک منطقی برای تائید این فرض وجود ندارد.

برای مقابله با این امر بهتر است میزان اعتقاد به این فکر را درجه بندی کنیم و مزایا و معایب این فکر را  بررسی کنید. ببیند چه شواهدی برای رد یا تائید این تفکر وجود دارد.

فکر می کنید بعضی افراد نسب به شما حسودند. اولا چرا چنین فکری می کنید. دوما اگرچنین فکر کنید و مشغله ذهنی شما این باشد از حسادت او کاسته می شود؟ سوما طبیعی است که بعضی ما را دوست ندارند و شاید حسادت هم بکنند اگر ما به آن شخص محبت کنیم به او احترام بگذاریم آیا از حسادت او کم می شود یا اگر از او فرار کنیم و این موضوع مشغله فکری ما باشد؟

ب) پیشگویی: شما آینده را خطرناک یا نا امید کننده پیشگویی می کنید. سواد طرف بیشتر از من است او نفر اول می شود. در این سخنرانی من آبروریزی می کنم. در این مسافرت ما تصادف می کنیم. من امشب می میرم.

برای مقابله با این افکار بهتر است میزان اعتقاد خود به آنها را درجه بندی کنیم و شواهدی که برای رد و یا تائید آنها وجو دارد را  بررسی کنیم. دقیقا مشخص کنیم اتفاق ناگوار کجا چگونه و کی اتفاق می افتد. سود و زیان این تفکر برای شما چیست؟ آیا اگر چنین فکری بکنیم از وقوع حادثه جلوگیری می شود. سالها نگران هستید که اتفاق ناگوار نیفتد و این موجب اضطرب و هراس شما می شود.  در طبیعت یکسری حوادث اتفاق می افتد و از نظر عقل و منطق هیچ ارتباطی به اینکه ما در فکر آنها باشیم و وقوع یا عدم وقوع آنها وجود ندارد. این با ترس و احتیاط متفاوت است. ترس موجب احتیاط می شود فکر اضطرابی فرساینده و مرضی است و بهتر است در کنترول آن بکوشیم. بارها شما به دلتان بد آمده ولی خوشبختانه هیچ اتفاقی نیفتاد. شما به این تفکر اعتقاد دارید ولی ایمان ندارید کار این اعتقاد غلط ناراحت و مضطرب کردن شماست. در مواردی که عقل بشر توان پیش بینی منطقی ندارد و دلیلی برای آن موجود نیست تنها خداوند آن را می داند و این از اسرار طبیعت بوده و اتفاقا برای بشر بسیار زیبا و خوشایند است.

بد ترین ترس شما چیست؟ این ترس هرچه می خواهد باشد . مشغله فکری و نگرانی نسبت به آن هیچ کمکی نمی کند در عوض شمارا مضطرب تر و برآشفته تر می کند. پس به جای فکر و مشغله فکری ببیند چه کارهای مفیدی می توانید انجام دهید.

بودن در زمان حال و لذت بردن از آن،( نه آینده و نه در گذشته). از رانندگی، پیاده روی، با خانوده و همکاران و خلاصه از همه چیز بهتر است لذت ببریم چون خداوند این موهبت را به ما داده است. بهتر است به این فکر نباشیم که از ترس اینکه آینده را از دست بدهیم حال خودمان را از دست بدهیم. به جای نگرانی همه کارهایی که عقلا ومنطقا برای جلوگیری از وقوع حوادث می توانیم انجام دهیم.

+ نوشته شده در  شنبه دوم مرداد 1389ساعت 18:24  توسط علی   |